dissabte, 24 de novembre del 2012

Context de les pràctiques

 
Realitzo les pràctiques de psicopedagogia en un centre educatiu d'educació secundària de Lleida.  Actualment el centre compta amb 486 alumnes, procedents de poblacions del voltant i dels quals un 23% són persones immigrades, majoritariament de Romania. A més, a més també cursen els seus estudis alumnat procedent de Primària amb dictamen de nee, aquests reben una atenció d’ acord amb les seves necessitats a partir dels diferents recursos dels que disposa el centre on imparteixen ESO i Batxillerat i que pertany al Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

L’INS és una escola catalana pública, oberta a les relacions amb altres cultures i països. S’identifica amb una gestió educativa democràtica, respectuosa amb els drets humans i les diferents confessions religioses. Respecten la diversitat, i els drets individuals.
Duen a terme una pedagogia activa, innovadora i inclusiva, per tal d’assolir la formació integral dels alumnes.

El centre té molt present que l’educació és un procés i té els següents valors principals entre altres: Promotora de les llibertats individuals i els drets humans; equitativa i inclusiva, dins d’un enfocament integrador; que creu en l’autonomia, tant de l’alumnat com de la gestió del centre; respectuosa amb els discapacitats i les persones superdotades.
La línia d’actuació pedagògica dissenyada pel centre és el de donar una sortida adequada a les necessitats i característiques personals de cadascun dels alumnes al llarg del procés d’ensenyament-aprenentatge i al final del seu pas pel sistema educatiu. Es pretén donar una formació tant de coneixements acadèmics com en valors i hàbits de conducta social.

Els professionals que intervenen en el centre són:
Direcció: director, cap d’estudis, coordinador pedagògic, secretari, cap d’estudis adjunta.
Coordinacions: corrdinador/a de 1er cicle ESO, de 2on cicle ESO, de batxillerat, d’informàtica, d’activitats, de llengua i cohesió social i de prevenció de riscos.
Caps de departament: caps de ciències de la natura, de ciències socials, d’educació física, d’idiomes, de llengua catalana, de llengua espanyola de matemàtiques, de música, de tecnologia, de visual i plàstica i d’orientació educativa.
Tutories tècniques: tutors/a de mediació escolar, comunicació audiovisual, xarxa competències bàsiques, actes de centre, imatge, revista, grup musical i suport a l’informàtica.

En total són trenta vuit professionals, comptat sis representants del consell escolar,  però a més a més, es compta amb dos persones a consergeria i el personal de neteja i manteniment.    
El centre disposa d’ un equip psicopedagògic format per una pedagoga i una psicòloga que fan les funcions de piscopedagògues, totes dues formen part del departament d’ Orientació Educativa i del claustre de docents. Aquestes funcions estan integrades en l’organització general i del Projecte Curricular de centre. L’ equip psicopedagògic juntament amb la cap d’ estudis, el coordinador pedagògic, la professional de l’ equip psicopedagògic de l’ EAP, els coordinadors de primer i segon cicle de l’ ESO, la treballadora social i el director en aquells temes que es considerin necessaris, formen part de la comissió d’ atenció a la diversitat (CAD).

divendres, 23 de novembre del 2012

Comissió atenció diversitat, Bullying

Hola de nou,
Avui voldria compartir amb vosaltres les reunions setmanals a les que assisteixo. Són les reunions CAD, és a dir Comissió d'atenció a la diversitat. En aquesta reunió assisteixen, la cap d'estudis del centre, la coordinadora pedagògica, els coordinadors de l'ESO, les psicopedagògues del centre, la psicopedagoga i la treballadora social de l'Equip Atenció a la diversistat de la comarca del Segrià, i la psicòloga de l'AMPA.
En aquetes reunions de dos hores de durada, es debat sobre:


- Planificació de les mesures organitzatives, seguiment i avaluació de les actuacions per l’atenció a la diversitat de les necessitats educatives de l’alumnat del centre.
- Presa de decisions, elaboració d’estratègies i avaluació en funció de cada cas o situació


En cada reunió es treballen diversos aspectes relacionats amb l'atenció a la diversitat, però voldria destacar el del primer dia, on vam treballar l'atenció a l'alumnat nouvingut.  Cal tenir present que no és alumnat nouvingut només els alumnes que assiteixen al centre a l'inici de curs sinó també durant el mateix.
Per exemple a finals del primer semestre, s'ha incorporat una alumne provinent d'un altre institut de la ciutat. El motiu és que aquest alumne va patir bullying, i la direcció del centre provient juntament amb l'inspetor d'educació, van valorar que el millor era un trasllat de centre, per tal de protegir-lo. Un cop presa aquesta decisió es van ficar en cotracte amb el director del nostre centre, el director avisa a la coordinadora pedagògica i a la cap d'estudis per tal de planificar l'acollida. En la reunió debatem el seu cas, amb la informació que aporta també  la psicopedagoga de l'EAP, valorem que es duguin a  tutories individuals, així com en quin grup classe de segon d'ESO es pot sentir més integrat, en funció  de les característiques dels alumnes del mateix. Establim quina serà la psicopedagòga de referència de l'alumne i ella anirà fent tutories de seguiment,  coordinació amb la psicopedagòga de l'EAP i amb la tutora del grup classe. En properes reunions, anirà comentant com evoluciona l'alumne.
I jo em plantejo, i us plantejo, quelcom que no es va debatre i em desperta l'interés, creieu que és una bona mesura que en cassos de bullying, es traslladi de centre la "victima" i no els "agresors"? penseu que el beneficiarà realment? i quins perjudicis pot tenir?

Aprofito l'avinentessa per deixar-vos un enllaç amb el cas més recent de bullying, http://www.conflictoescolar.es/ l'adjunto perquè parla del ciberbullying, la nova manera d'acosament escolar.





 

dilluns, 19 de novembre del 2012

Estudi assistit

Hola de nou,
Segueixo particinpant en les sessions d'estudi assistit, i avui us adjunto una fotografia perque vegeu a alguns dels alumnes ( tots tenen signats l'autorització d'imatge).
D'altra banda em sorgeixen dubtes i neguits durant els transcurs d'aquestes sessions.
Hi ha una alumna que detecto que tenen dificultats per realtizar les activitats que té assignades però no és capaç de comentar-ho, es passa l'estona mirant la llibreta, dissimula fer alguna cosa però observo que no fa practicament res. Quan li pregunto si necessita ajuda, es molesta i diu que no, que ella ja ho sap fer. Parlant amb la seva tutora em comenta que el redinment acadèmic que presenta és molt baix, i ja té fetes algunes adaptacions curricululars per tal de facilitar que assoleixi les competències bàsiques, però, com puc aconseguir que durant les sessions sigui capaç de demanar ajuda? Per cert, la nena és de 2on d'ESO.


Seguim en contacte!