divendres, 23 de novembre del 2012

Comissió atenció diversitat, Bullying

Hola de nou,
Avui voldria compartir amb vosaltres les reunions setmanals a les que assisteixo. Són les reunions CAD, és a dir Comissió d'atenció a la diversitat. En aquesta reunió assisteixen, la cap d'estudis del centre, la coordinadora pedagògica, els coordinadors de l'ESO, les psicopedagògues del centre, la psicopedagoga i la treballadora social de l'Equip Atenció a la diversistat de la comarca del Segrià, i la psicòloga de l'AMPA.
En aquetes reunions de dos hores de durada, es debat sobre:


- Planificació de les mesures organitzatives, seguiment i avaluació de les actuacions per l’atenció a la diversitat de les necessitats educatives de l’alumnat del centre.
- Presa de decisions, elaboració d’estratègies i avaluació en funció de cada cas o situació


En cada reunió es treballen diversos aspectes relacionats amb l'atenció a la diversitat, però voldria destacar el del primer dia, on vam treballar l'atenció a l'alumnat nouvingut.  Cal tenir present que no és alumnat nouvingut només els alumnes que assiteixen al centre a l'inici de curs sinó també durant el mateix.
Per exemple a finals del primer semestre, s'ha incorporat una alumne provinent d'un altre institut de la ciutat. El motiu és que aquest alumne va patir bullying, i la direcció del centre provient juntament amb l'inspetor d'educació, van valorar que el millor era un trasllat de centre, per tal de protegir-lo. Un cop presa aquesta decisió es van ficar en cotracte amb el director del nostre centre, el director avisa a la coordinadora pedagògica i a la cap d'estudis per tal de planificar l'acollida. En la reunió debatem el seu cas, amb la informació que aporta també  la psicopedagoga de l'EAP, valorem que es duguin a  tutories individuals, així com en quin grup classe de segon d'ESO es pot sentir més integrat, en funció  de les característiques dels alumnes del mateix. Establim quina serà la psicopedagòga de referència de l'alumne i ella anirà fent tutories de seguiment,  coordinació amb la psicopedagòga de l'EAP i amb la tutora del grup classe. En properes reunions, anirà comentant com evoluciona l'alumne.
I jo em plantejo, i us plantejo, quelcom que no es va debatre i em desperta l'interés, creieu que és una bona mesura que en cassos de bullying, es traslladi de centre la "victima" i no els "agresors"? penseu que el beneficiarà realment? i quins perjudicis pot tenir?

Aprofito l'avinentessa per deixar-vos un enllaç amb el cas més recent de bullying, http://www.conflictoescolar.es/ l'adjunto perquè parla del ciberbullying, la nova manera d'acosament escolar.





 

4 comentaris:

  1. Hola Eugènia, molt interessant aquest cas, en el centre a on faig les pràctiques en un dels casos els pares han fet saber que sospiten de bullying, la psicopedagoga està recollint informació per acabar de confirma-ho i elaborar el pla de treball. L'enllaç m'ha anat molt bé!
    Tina

    ResponElimina
  2. Me n'alegro que t'hagi anat bé!! i lamento molt que en el teu centre també estiguin detectant casos de bullying, cada cop és mes freqüent..

    ResponElimina
  3. Hola Eugènia,

    Reflexionant sobre les mesures a dur a terem en casos de bullying crec que estem massa acostumats ( en tot) a plantejar únicament mesures de tipus correctiu. Canviar a la "víctima" o a "l'agressor" de centre és una mesura que pot resultar efectiva en determinats casos, però no és una solució a llarg termini d'aquest tipus de problemàtiques. En el bullying no hi intervenen únicament factors personals sinó també contextuals. Les característiques del centre educatiu, de l'entorn familiar i del context social són factors que predisposen, precipiten i mantenen aquest tipus de problemàtiques i pertant, les mesures d'intervenció no s'haurien de centrar únicament en les víctimes i els agressors. Les intervencions haurien de contemplar el contexteducatiu en el que es desenvolupa el bullying i actuar en ell a partir de mesures preventives, amb plans o projectes destinats a millorar les relacions interpersonals a l'escola.
    Documentant-me sobre el tema he trobat aquest enllaç http://www.xtec.cat/~jcollell/Z0%20Inici.htm . En el qual, Jordi Collell i Carme Escudé proposen quatre línies generals de treball per tal d'assolir l'objectiu de millorar la convivència al centre:" (1) una gestión democrática del centro, (2) la implementación de sistemas de resolución pacífica de conflictos, (3) una metodologia de enseñanza-aprendizaje que favorezca la cooperación entre el profesorado y entre los alumnos y (4) introducir la educación socioemocional dentro del currículum de una forma estructurada y consciente.

    No creus que la societat no es prou conscient que el bullying és una problemàtica determinada pel context i no únicament pels individus que hi intervenen?

    T'adjunto un altre enllaç molt interessant per tal de reflexionar sobre el tema: http://alfepsi.org/attachments/article/96/1%20El%20bullying%20en%20la%20escuela%20-%20interrogantes%20y%20reflexiones%20-%20Carozzo.pdf

    ResponElimina
  4. Hola Irene, estic totalment d'acord amb tu, que en el bullying intervenen factors contextuals, de fet està relacionat amb la teoria dels sistemes de Bronfenbener.
    D'altra banda, em sembla molt interessant l'últim enllaç que faicilites, i sí opinio que la societat no es conscient que aquesta problemàtica esta determinada pel context i l'individu, i es teneix a culpabilitzar a la persona agressora, sense tenir en compte el seu entorn, i possiblement, inclus moltes de les intervencions psicopedagògiques que es duen a terme en centres educatius, es redueixin només a l'indidivu sense tenir en compte per exemple l'entorn familiar.

    ResponElimina